Vítejte na stránce uživatele Angelara

Fenomén dneška - zážitek

18. 3. 2008 19:01
Rubrika: Filosofie
Fenoménem dneška je opět zážitek. Jedná se o krátký okamžik, který je nějakým způsobem neobyčejný a nezapomenutelný. Člověk touží nějaký zážitek získat, přestože ho to stojí mnohé úsilí, práci a čas na přípravu. Do celého systému zážitků se mocně promítají i pudové stránky člověka. Není divu, že subjektivně bývají vysoko hodnoceny zážitky například ve společnosti partnera nebo i jakékoliv pohlavní praktiky s i bez partnera.
Dalším bodem je touha zážitky opakovat. Vždyť to můžeme prokázat i empiricky. Člověk rád vykoná znovu to, co mu bylo příjemné, přičemž je k tomu naváděn odvěkou touhou po slasti.
Podobně se dá aplikovat tato indukce na jiné touhy a na tvorbu psychických závislostí. Například touha po majetku vede hráče na herních automatech absolvovat další jednu hru, protože ví, že mu to již přineslo majetek.
Třetím bodem je slast z opakování a šíření vlastního zážitku. Pokud člověk získá určitý zážitek, bude na to velmi často vzpomínat. Rovněž pokud je zážitek takového charakteru, že se ho proživatel neostýchá sdělit ostatním lidem, proživatel sdělí zážitek co nejvíce osobám, aby se potom společně mohli podělit o samotný zážitek a získat tím i větší hodnocení u konkrétní osoby. Chvástání je potom přehnaný případ této skutečnosti.
Čtvrtým bodem se opět odvolávám na epikurejce: Pokud je člověk schopný subjektivně negativně  ohodnotit možnost zážitku, který je proti jeho mravnímu přesvědčení, a dá přednost jiné slasti, může tím dosáhnout vyšší subjektivní slasti, ale promítne se to na jeho hodnocení od ostatních osob. Od moudrých kladně, od pošetilých záporně.
Člověk se pomocí rozumu dokázal vymanit z moci pudů a nebýt jim zcela, ale jenom z části poddán. Některé myšlenkové proudy dokonce chtěly vliv pudů zcela vymýtit. Náboženství pradávná jsou často na pudech a na touze po pohlavním splynutí snad přímo založena (kultovní prostituce, orgiistické slavnosti) a připadá mi, že dnes se k tomu svět po mnoha osvícených letech opět uchyluje. Vždy bylo a vždy bude procento lidí, kteří prozíravě budou proti a "nepřipojí svou úlitbu k jejich úlitbám krve, přes jejich rty nepřejde ani jejich jméno". Moderní technika nabízí možnost sloužit k věcem ctnostným i k neřestným jako například pornografie. Dokonce v našich zemích bylo zabezpečeno, aby manželství jednoho muže a jedné ženy bylo pod právní ochranou a přísným mravním dohledem společnosti. Dnes u nás asi nikoho nezatknou pro cizoložství a ani společnost se na to nebude dívat příliš zle, protože je to jev, ke kterému se již tolik závažně nevyjadřuje. Možná se spíše jedná o konflikt maloměšťáctví, kde je mapován každý krok, a velkoměšťáctví, kde nikomu na ostatních příliš nezáleží. Ale koneckonců je to zřejmé a vyplývá to i z rozvoje sídel a počtu obyvatelstva.
Dnes v době, kdy má každý pracující zajištěn dostatečný plat, potravu a maximální počet odpracovaných hodin, je velké množstí volného času, který mohou lidé využívat pro získávání zážitků. Pokud dříve člověk pracoval od nevidím do nevidím a strachoval se, co se stane, když nebude dobrá úroda, když onemocní a nebo, když mu umře kravička, neměl moc volného času. Nemohl tedy získat tolik neobyčejných zážitků. Byl okolnostmi tlačen k tomu, aby vyhledával slasti dlouhodobé a jisté. Manželství pro něj byla vážená a velmi milá instituce. Také byl rád, když měl dobrou všeobecnou pověst, poněvadž se z toho mohl radovat.
Ovšem neplatilo to pro každého člověka. Někdo pracoval jenom méně, aby měl dost času získat zážitky, ale také, aby plody jeho práce stačily na jeho obživu. A lidská touha po slasti zašla až tak daleko, že někdo nepracuje vůbec a jenom vyhledává slast a majetek si opatřuje nepoctivě.
Úkolem dnešního filosofa je tedy přivádět lidi zpět k hledání dlouhodobých slastí namísto pídění se po zážitcích. Přinese to zlepšení mravní úrovně a vysoké pracovní nasazení. Je ovšem možné, že nebude docházet k tak rychlému rozvoji technologií, protože lidé budou příliš vytíženi prací samotnou. Ale nemyslím si to, protože dnes se již mnoho odborníků zabývá rozvojem na plný úvazek, tedy je to jejich samotná pracovní činnost.
Zobrazeno 1228×

Komentáře

Maftík

Určitě zajímavý článek, s jehož základní myšlenkou jsem se už setkal. Ona je to jakási forma "duchovního empirismu", což je jev, který vnímám i ze současného duchovního života křesťanů (u protestantů zřejmě víc než u katolíků) - klade se důraz na zážitek s Bohem, vnitřní prožití atd. Pojí se mi s tím nemálo otázek, neboť např. mystická cesta, aspoň z toho málo co o ní vím z toho co jsem četl, mi osobně s jakýmsi "duchovním empirismem" taky dost koleruje. A další věc - onen moderní přístup typu "neprožil-li jsi to, nevíš co to je". Prostě velké téma k diskuzi ...

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio