Vítejte na stránce uživatele Angelara

Svatý Vladimír, kníže

1. 2. 2011 20:41
Rubrika: Curriculum vitae | Štítky: sv. Vladimír , světci , Patron

Můj patron - svatý Vladimír, kníže (958?-1015)

Byl nejmladším synem knížete Svatoslava I. a jeho konkubíny Maluši, kterou norské ságy připomínají jako věštkyni předpovídající budoucnost a žijící do věku sta let. Jako dědictví obdržel nejprve Velký Novgorod, musel ale odtud utéci před vlastními bratry Jaropelkem a Olegem, ale vrátil se v roce 977 v čele spřátelených vikingských oddílů, dobyl Novgorod a cestou do Kyjeva obsadil Polock a Smolensk a přemohl polockého knížete, jehož dceru Rognedu přinutil ke svatbě. Po obsazení Kyjeva rozkázal zabít Jaropelka (Oleg tehdy již nežil). V následujících letech připojil k Rusku území dnešní západní Ukrajiny a tzv. Červeňské Hrady a území Jatvingů.

Vladimír pravděpodobně více uspořádal slovanský pantheon a redukoval jej na šest nejdůležitějších bohů:  Peruna, Choresa, Dažďboga, Striboga, Semargla a Mokošu. Také se v té době prováděly lidské oběti bohům.

Je znám legendární Vladimírovo vybírání nejlepšího náboženství neboli "církve nejcírkvovatější", jak v jinak velmi svérázném díle Křest svatého Vladimíra popisuje tuto legendu Karel Havlíček Borovský. Za Vladimírem putovaly delegece hlásající islám, judaismus, křesťanství západní-latinské a křesťanství východní-řecké. Po rozhovoru s řeckým filosofem však přichází na křesťanskou víru, když mu bylo řečeno, jaký soud čeká ty, co činili zle.

Do té doby ukrutný, bojovný a nevázaný (měl několiknáct žen a asi 800 konkubín v různých městech) Vladimír se zcela změnil po přijetí křtu v Chersonu na Krymu a sňatku s Annou, sestrou byzantského císaře Basila II. roku 988. Po návratu do Kyjeva zničil pohanské chrámy, hodil vlastnoručně dary pro Peruna do Dněpru a po příchodu duchovních z Byzance nakázal provést hromadný křest lidu v Dněpru. Roku 990 založil město Vladimír nad Klažmou. Vítěz nad Varegy a sjednotitel říše se stal nyní pokojným a milosrdným vládcem, ačkoliv ustanovil přísné tresty za setrvávání v bludu modloslužby. V Kyjevě dal postavit kostel Desátku a také založil první školu na Rusi.

Poslední roky knížete byly vyplněné stálými konflikty s jeho dvanácti hašteřivými syny, napůl ještě pohanskými. Zemřel 15. července roku 1015 ve své rezidenci v Berestově nedaleko Kyjeva před tažením do Novgorodu do boje proti synu Jaroslavovi.

Výročí smrti světce je velkým svátkem zejména v Rusku a na Ukrajině. Protože sv. Vladimír žil ještě před velkým církevním schizmatem r. 1054, je jako svatý uctíván na východě i na západě. Byl pochován v kostele Desátku, který byl ale roku 1240 zničen při nájezdu Mongolů. Jeho ostatky se nalezly v ruinách kostela roku 1636. Ostatky byly rozeslány do různých svatyní. Dnes však zcela chybí povědomí o tom, co se nakonec stalo s relikviemi svatého Vladimíra, jeho ženy Anny a jeho babičky svaté Olgy.

O úctě ke sv. Vladimíru a o velikosti jeho svátku se vyjádřil patriarcha Alexij II. 24. 7. 2008 takto: «Сегодня в общецерковном календаре день 15/28 июля, когда мы чтим память равноапостольного князя Владимира, „идолы поправшаго и всю Российскую землю Святым Крещением просветившаго“ (величание святому), даже не выделен красным цветом и рассматривается как „средний“ праздник. А ведь Крещение Руси, совершённое святым князем, духовным вождём нашего народа и героем наших народных былин, стало величайшим событием отечественной истории, без которого не родилось бы в ней всё лучшее и возвышенное, что неразрывно связано с православной верой. Полагаю, что день великого князя Владимира надо и отмечать как великий праздник.»

Svatý kníže Vladimír možná provedl pokřesťanštění Kyjevské Rusi poněkud radikálně až násilně, ale nic to němění na tom, že tím úplně změnil tvářnost oné země, která od té doby působí více a více křesťansky. Dalším zajímavým počinem je to, že přijal odkaz svatých Sedmipočetníků (Cyrila, Metoděje a jejich žáků Gorazda, Klimenta, Nauma, Angelára a Sávy) a pro liturgii zvolil jazyk staroslověnský, který jakožto mrtvý jazyk vychází z jednoho makedonského dialektu (podobně jako latina vychází z mrtvého jazyka Latinů, obyvatel Lazia, tj. okolí Říma).

Můžeme možná provést přirovnání, že to, co pro Čechy znamená svatý Václav, to pro Kyjevskou Rus svatý Vladimír a to, co znamená pro Čechy svatá Ludmila, babička svatého Václava, to znamená pro Kyjevskou Rus svatá Olga, babička svatého Vladimíra.

Za velký moment obrácení svatého Vladimíra jistě mohou i přímluvy jeho babičky, svaté Olgy a i jeho žena Anna. Právě to, jak zásadní rozdíl je mezi Vladimírem před konverzí a po ní svědčí o tom, jak dokáže Boží milost přimět člověka k nápravě, změně sebe samého a uvést na cestu do náruče Boží. Boží milostí předem roznícené upřímné hledání pravdy a touha uspořádat představy o náboženském myšlení přivedla svatého Vladimíra až k tomu, že přišel k pravému náboženství a horlivě se o ně potom zasazoval. To, že s Boží milostí svou vůlí spolupracoval a rozvíjel to, k čemu ho vedla, z něj udělalo světce.

Zobrazeno 6399×

Komentáře

mikeila

Díky za info, o tomto světci se ví dost málo.

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio